1. onsdagsdyk 2004 (Kanonvraget)

af Kell Skytt

Onsdagsdyk 7. juli 04 på kanonvraget

Så kom vi igen i gang med at dykke onsdag efter arbejde. Jan havde fået lavet en aftale med “Miljøskibet Føniks”, så det var lidt af en prøve og med en vis spænding jeg tog af sted til Ungdomsskolen. Med små 5 minutters forsinkelse var jeg fremme og PJC havde været der først, så der var åbent og flasker havde vi fyldt dagen før. Vi fik pakket bilerne (Kell, Sune og PJC) og kom godt af sted. Vi skulle helt ud for enden af Refshalevej og her ventede Jan ved lågen (var på lukket område, med begrænset adgang), ind og parkere og få udstyret ombord på båden.

MVC-001F MVC-002F

MVC-003F

Vi var en god flok, fra ISK var vi “mig selv” d.v.s. Kell, Sune, PJC, Hans, Maria, Stefan, Bjørn, Martin, Jan og Lars (en af Jan’s venner), fra dykkerklubben Goplerne (tror jeg nok de hed) var der Tommy, Pia, Heidi, Lasse, Klaus og Carsten. Vejret var jo med os og båden var stor nok til os alle, med en god komfort, d.v.s. der var WC og bad med varmt vand. Der var to til at sejle, så der kunne også købes øl, vand og røde pølser med brød.

MVC-004F MVC-005F

Vi havde sat os for at sejle til Kanonvraget ved Saltholm og da vi var kommet ud af havnen satte skipper kursen og vi kunne nyde sejlturen. Godt 1 ½ time senere var vi fremme og jeg havde fået lavet 8 hold. Blandet mellem de 2 klubber og med 30 min. dykning og interval på 10 min. mellem holdene. Bjørn og PJC var første hold og de skulle gøre en lede line fast til vraget.
Der var et hold med gummibåd, så det var ikke svært at finde. Hold 2 Heidi og Lasse var ved at være klar og så gik det ellers bare der ud af. Pludselig havde vi et hold i overfladen og var ikke sikker på om det var os eller ? Vi sejlede ud for at hente, da der var givet tegn til at blive hentet, men det viste sig senere at det ikke var en fra vort hold, men nogle af dem fra gummibåden, nå men hjælpen var der.

MVC-006F

Da jeg var dykkerleder havde jeg sat mig selv på til sidst, sammen med Hans og Bjørn overtog så rollen som dykkerleder. Endelig var det vores tur til at komme i vandet og det var bare dejligt. Det er nu en skøn fornemmelse at glide ned gennem det grå/grønne vand for så pludselig at se bunden eller vraget. Vi havde fulgt lede linen og var ved stævnen af kanonvraget, hvor vi så fulgt siden af vraget mod agter. Der var rimelig god sigt, mellem 3 og 6 meter. Der var lidt strøm på bunden, så brandmænd kom med mellem rum flydende hen over eller lige mod os, det værste er de lange tråde. Vi fik set kanoner og fik undersøgt vraget. Ved agter svømmede vi ud på ydersiden og så tilbage til udgangspunktet. Her tog vi lige en kompas kurs og svømmede så lidt væk fra vraget og fandt hvad jeg tror er lidt af den anden side af vraget og fulgte det lidt, skråede så tilbage og kom igen tilbage til den side af vraget vi var på først . Nu var de 30 min. så ved at være brugt og vi fandt fæstningen af lede linen og fik med lidt besvær løsnet for derefter at gå stille op til overfladen. Vel oppe fik vi hurtig rigget af og ud af dragten og så en tur i bølgen blå, dejligt.

MVC-007F MVC-008F

Så fik vi vendt skuden og godt 1 ½ time senere stod vi så på land og kunne køre til ungdomsskolen og få afleveret flasker, automater, veste, m.v. og så hjem i seng. Alt i alt en rigtig god tur, syntes jeg, også selvom det kun blev til et dyk og prisen var kr. 150,- men vejret var jo fint og hvad mere kan der så forlanges ?

MVC-014F MVC-009F

MVC-010F MVC-011F

MVC-012F MVC-013F

Kell Skytt, på tastatur og kamera